مقالات آموزشی

نکاتی برای افزایش طول عمر اجاق گاز

افزایش طول عمر اجاق گاز

توجه به افزایش طول عمر اجاق گاز یکی از نکات مهم در زمینه نگهداری از آن است؛ زیرا هزینه تعویض لوازم آشپزخانه به‌خصوص اجاق گاز زیاد است. خبر خوب اینکه روش‌های زیادی وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید طول عمر اجاق گاز خود را افزایش دهید و این امر سبب می‌شود که در هزینه‌های تعمیر هم صرفه‌جویی شود.

اجاق گاز از وسایل پراستفاده در آشپزخانه است. غذایی که هر روز در کنار عزیزانمان صرف می‌کنیم، در درجه اول، نیازمند وجود این وسیله است. اجاق گازها طراحی نسبتا ساده‌ای دارند و اگر درست از آنها مراقبت شود، تا سال‌های سال قابل‌استفاده خواهند بود؛

اما بسیاری از ما از راهکارهای مناسب برای مراقبت از اجاق گاز و افزایش طول عمر آن مطلع نیستیم و نمی‌دانیم چطور باید این کار را انجام دهیم. برای اینکه با ترفندهای افزایش طول عمر و ماندگاری اجاق گاز آشنا شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

نکات مهم جهت افزایش طول عمر اجاق گاز 

1 – جلوگیری از سرریزشدن و پاشیدن مواد غذایی و خوراکی‌ها بر روی اجاق گاز

همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. اولین و شاید مهم‌ترین نکته‌ای که برای مراقبت از اجاق گاز باید به ذهن بسپارید به همین مسئله مربوط است. بهتر است به‌شکلی از اجاق گاز خود مراقبت کنید که تا حد امکان کمتر به تمیزکاری نیاز پیدا کند.

برای محقق‌کردن این هدف باید از سرریزشدن مواد غذایی و خوراکی و پاشیدن آنها روی اجاق گاز جلوگیری کنید؛ اما چگونه؟ ساده است، قابلمه و ماهیتابه‌ هایی تهیه کنید که عمق بیشتری دارند و مواد غذایی و خوراکی به‌سادگی‌ از آنها به بیرون راه پیدا نمی‌کند.

افزایش طول عمر اجاق گاز - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

2 – به استاندارد بودن فاصله میان هود و اجاق گاز توجه کنید

فاصله نادرست هود از اجاق گاز از مهم‌ترین عواملی است که سبب تجمع انواع چربی روی صفحه دستگاه می‌شود؛ چراکه وظیفه اصلی هود جذب ذراتی است که زمان پخت از غذا خارج می‌شوند و در صورت جذب نشدن توسط هود سبب پوسیدگی قطعات اجاق گاز می‌شود و طول عمر اجاق گاز کاهش پیدا می‌کند. برای همین توجه به نوع هود و رعایت فاصله مناسب آن از اجاق گاز مهم است.

افزایش طول عمر اجاق گاز

3 – استفاده نکردن ظروف بزرگ بر روی اجاق گاز

یکی دیگر از عوامل مهم که باید رعایت کنید، استفاده از ظروف با اندازه مناسب شعله است. یعنی شما باید روی شعله های کوچک از ظروف کوچک و روی شعله های بزرگ، از ظروف بزرگ استفاده کنید . اگر ظرفی که انتخاب می کنید بزرگتر از شعله باشد، حرارت به سطح اجاق گاز برگشت می خورد و اگر استیل باشد که رنگ آن را تغییر می دهد و اگر شیشه باشد، احتمال شکستن آن وجود دارد.

افزایش طول عمر اجاق گاز - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

4 – مکان مناسبی را برای نصب اجاق گاز انتخاب کنید

نصب اجاق گاز در نزدیکی یخچال، پنجره و ظرف‌شویی اشتباه است. برای مثال قرار دادن اجاق گاز در نزدیکی ظرف‌شویی احتمال بروز پوسیدگی (رطوبت یا زنگ‌ زدگی) قطعات مختلف اجاق گاز یا خطر خاموش شدن شعله را افزایش می‌دهد؛ بنابراین برای افزایش طول عمر اجاق گاز از قرار دادن آن در مجاورت موارد ذکرشده پرهیز کنید.

5 – شست‌وشو صحیح اجاق گاز

هیچ‌گاه برای شست‌وشو مشعل‌ها و سینی‌های اطراف اجاق گاز از سیم ظرف‌شویی استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث ایجاد خط و خش روی سطح آن‌ها می‌شود و شفافیت آن‌ها را از بین می‌برد. برای شست‌وشو چدن‌ ها و بدنه گاز می‌ توان از مخلوط سرکه و جوش شیرین نیز خاصیت پاک‌کنندگی دارد استفاده نمود.

افزایش طول عمر اجاق گاز - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

روش مناسب برای تمیزکردن قسمت فلزی روی اجاق گاز

برای تمیزکردن قسمت فلزی روی اجاق گاز، مراحل زیر را دنبال کنید :

ظرف‌شویی را از آب داغ پر کنید .

کمی مایع شوینده به آب داغ اضافه کنید تا اندکی کف کند .

قسمت‌های فلزی روی اجاق گاز را داخل آب ظرف‌شویی غوطه‌ ور کنید و بگذارید به‌مدت چهل دقیقه در آن بمانند .

پس از گذشت این مدت‌ زمان، با اسفنج ، آثار لکه‌ ها و آلودگی‌ ها را از روی این قسمت‌ های فلزی پاک کنید.

۶ –  خودداری از ریختن مستقیم آب بر روی اجاق گاز

فکر اینکه آب را مستقیم روی اجاق گاز بریزیم و حسابی آن را تمیز کنیم وسوسه‌ برانگیز است و متأسفانه خیلی‌ها این کار را انجام می‌دهند، در حالی که اشتباه است. آبی که روی اجاق گاز ریخته می‌شود ممکن است به مجراها و لوله‌های داخل اجاق گاز نفوذ کند و در کارکرد سیستم برق‌رسانی و قسمت‌های دیگر خلل وارد کند.

این موضوع برای اجاق گازهای شیشه ای از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ علی رغم نشکن بودن صفحه های شیشه ای در مقایسه با اجاق گازهای استیل، دقت و رعایت این نکته به افزایش طول عمر گاز کمک میکند.

برای تمیزکردن اجاق گاز، اسفنج نرمی را بردارید، آن را به ترکیب آب و مایع شوینده یا محلول نصف آب و نصف سرکه آغشته کنید و روی اجاق گاز بکشید. این هم نکته دیگری است که برای مراقبت از اجاق گاز و افزایش طول عمر آن باید مدنظر داشته باشید.

افزایش طول عمر اجاق گاز - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

7 – قوانین و دستورالعمل‌های کتابچه راهنما را دنبال کنید

کتابچه راهنمای کاربر روش‌های خاصی را برای استفاده از اجاق گاز، کارهای تعمیر و نگهداری آن معرفی می‌کند. شناخت این روش‌ها به شما کمک می‌کند تا طول عمر اجاق گاز را افزایش دهید. اگر کتابچه را پیدا نکردید، می‌توانید پی‌ دی‌ اف آن را از وب‌ سایت تولید کننده اجاق گاز دانلود کنید.

برای دانلود دفترچه راهنمای استفاده از اجاق گاز صفحه ای توکار کلیک کنید

 نتیجه‌گیری

بعد از خرید اجاق گاز صفحه‌ای، قدم بعدی نگهداری اصولی از این ابزار آشپزخانه است. نگهداری صحیح از اجاق گاز سبب افزایش طول عمر آن می‌شود. در این مقاله به مهم‌ترین نکات جهت بالا بردن کارایی و افزایش طول عمر اجاق گاز اشاره کردیم. این موارد عبارت‌اند از: تمیز کردن صفحه، تعمیرات به‌موقع، نصب اجاق گاز در مکان مناسب و … است.

4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید