مقالات آموزشی

دلایل شکستن شیشه گاز صفحه ای و پیشگیری از آن

شکستن شیشه گاز صفحه ای

دلایل شکستن شیشه گاز صفحه ای چیست ؟

قبل از بیان دلایل شکستن گاز شیشه ای بهتر است با ساختار این نوع از گازها آشنا شوید و بدانید که از چه جنسی برای ساختن آن‌ها استفاده شده است که در عین شیشه‌ای بودن از شکننده بودن آن‌ها جلوگیری می‌شود. ساختار اصلی گازهای شیشه‌ای از شیشه سکوریت نشکن است که تا حد ممکن در مقابل حرارت و ضربه مقاوم است و با شیشه‌ای که در تهیه ظرف وظروف استفاده می‌شود، فرق دارد.

وارد شدن ضربه شدید به صفحه گاز شیشه ای

هر چند که شیشه مورد استفاده در ساخت انواع اجاق گاز شیشه ای بسیار مقاوم هستند اما هرگز نمی توان گفت به هیچ عنوان نمی شکنند. حتی شیشه های سکوریت یا نشکن هم ممکن است دچار شکستگی شوند. سعی کنید در کابینت هایی که در بالای اجاق گاز قرار گرفته اند لوازم سنگین قرار ندهید. افتادن چنین لوازمی بر روی اجاق شیشه ای هم می تواند دلیل شکستن شیشه گاز صفحه ای باشند.

شکستن شیشه اجاق گاز

مقاله پیشنهادی : نکات 100% مهم در نگهداری گاز رومیزی

پرت شدن لوازم بر روی صفحه‌ی گاز

افتادن اشیای سنگین از ارتفاع بالا ممکن است سبب شکستن گاز شیشه ای شود. برای جلوگیری از این اتفاق سعی کنید تا حد امکان در کابینت بالای گاز وسایل سنگین قرار ندهید تا اجاق گازتان کمتر در معرض ضربه و شکستن قرار بگیرد.

حرارت برگشتی

«حرارت شعله گاز وقتی با زیر قابلمه یا تابه برخورد کند به سطح شیشه گاز بر می گردد.»

در واقع حرارتی که به سطح زیرین قابلمه می خورد به شیشه برگرداننده می شود و با توجه به اینکه بسیاری اوقات مصرف کننده همزمان چند شعله گاز را مورد استفاده قرار می دهند مجموع حرارت های برگشتی تمام شعله ها با شیشه گاز رومیزی و تماس با شیشه گاز رومیزی مسبب شکستن آنها می شود. برای پرهیز از شکستن شیشه گاز رومیزی بر اثر حرارت برگشتی فروشگاه کالامبیا پیشنهادات زیر را توصیه  می نماید :

شکستن شیشه گاز صفحه ای - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

  1. بجای آنکه برای سریعتر پختن غذاها شعله ها را زیاد نمایید زمان زودتری را اقدام به آشپزی نمایید تا غذا فرصت کافی برای پختن داشته باشد و نیازی نباشد شعله ها را خیلی زیاد کنید.
  2. از قرار دادن قابلمه ها یا تابه های بزرگ بر روی شعله ها خودداری کنید. دقت نمایید حتی المقدور  قابلمه بزرگ روی شعله بزرگ قرار گیرد تا از حرارت برگشتی جلوگیری شود.
  3. از قرار دادن همزمان چند قابلمه بزرگ بر روی گاز خودداری شود.
  4. از هر شعله بنا به فراخور حجم شعله خروجی آن استفاده شود و زیاد کردن شعله ها بصورت آنکه تمام آنها در حد نهایی خود قرار گیرند سبب شکستن شیشه ها می شود.

وزن بیش از حد قابلمه ها

استفاده از قابلمه‌های خیلی بزرگ و سنگین که وزنی بیش از تحمل صفحه‌ی گاز داشته باشند، می‌تواند سبب ایجاد فشار و در نتیجه شکستن شیشه‌ی گاز می‌شود. تا جایی که ممکن است سعی کنید از قابلمه‌های کوچک و سبک استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی : گاز رومیزی خوب چه خصوصیاتی دارد؟

شوک حرارتی به گاز شیشه ای

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است موجب شکستن شیشه گاز صفحه ای شود وارد شدن شوک حرارتی به آن است. این شیشه ها در کوره حرارت دیده اند. اغلب آنها توانایی تحمل حرارت حداقل ۳۰۰ درجه سانتی گراد را دارند. اما تصور کنید که یک یا چند شعله گاز مدت زیادی است که روشن هستند و شیشه کاملا داغ شده است. همزمان مقداری آب سرد یا مواد غذایی منجمد و… که می خواهید درون دیگ بریزید بر روی صفحه اجاق گاز ریخته می شود. این امر ممکن است موجب ترک برداشتن شیشه گاز شود و تبدیل به عاملی برای شکستن گاز رومیزی شیشه ای شود.

نصب غیراستاندارد

علت شکستن گاز شیشه ای ممکن است نصب غیراصولی باشد. مثلا: تناسب نداشتن برش کابینت با اندازه گاز شیشه‌ ای. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای نصب، از متخصصان همان برند کمک بگیرید.

شکستن شیشه گاز صفحه ای - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

حساسیت به تغییر دما

از آن جایی که اجاق‌گازهای شیشه‌ای از جنس شیشه هستند و برای ساخت داخل کوره قرار گرفته‌اند، نسبت به تغییرات دما حساس می‌باشند. سعی کنید وقتی شعله‌های گاز روشن و صفحه‌ی گاز داغ است مایعات سرد روی صفحه‌ی گاز نریزد که بر اثر تغییر دمای ناگهانی واکنش نشان می‌دهد و منجر به شکستن گاز می‌شود.

4/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید