مقالات آموزشی

روش های تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

یکی از کارهایی که باعث میشود هود آشپزخانه ما عمر طولانی داشته باشد و عملکرد قابل قبول داشته باشد تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه میباشد. اگرچه کار جذابی نمیباشد ولی برای اینکه به هود ما آسیب نرسد انجام این کار واجب است. به طوری که تمامی شرکت های معتبر عرضه کننده هود توصیه کرده اند هر یک ماه یکبار باید فیلتر هود تمیز شود.

انواع فیلترهای هود

ما به طور معمول 3 مدل فیلتر هود داریم:

  • فیلترهای پارچه ای
  • فیلترهای ذغالی
  • فیلترهای فلزی

فیلتر هود آشپزخانه

فیلترهای پارچه ای را نمیتوان تمیز کرد و باید آن ها را هر چند مدت تعویض کرد. این فیلترها بخار و چربی را فیلتر میکنند. فیلترهای فلزی که اغلب از جنس آلومینیومی قابل شستشو میباشند قابل تمیز کردن هستند.

مقاله پیشنهادی : علت صدای زیاد هود

و نوع آخر فیلترها فیلترهای ذغالی میباشند که برای مکان هایی که خروجی هوا ندارند استفاده میشود که به وسیله آن بو و دود فیلتر میشود. این نوع فیلترها نیز قابل شستشو نیستند و باید هر 3 الی 4 ماه تعویض شوند.

تمیز کردن فیلترهای هود

  1. ابتدا فیلترها را از هود جدا میکنیم
  2. فیلترها را در یک محفظه بزرگ قرار میدهیم
  3. یک محلول تمیز کننده بر روی آن میریزیم
  4. اجازه میدهیم فیلترها در محلول غوطه ور شوند
  5. با استفاده از یک برس یا مسواک چربی ها را از فیلتر پاک میکنیم
  6. اجازه میدهیم فیلترها خشک شوند
  7. و سپس مجددا فیلترها را بر روی هود نصب میکنیم

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

نحوه باز کردن فیلتر هود

نحوه باز کردن فیلتر از هود آشپزخانه بنا به هر مدل متفاوت میباشد ولی در همه مدل ها با کردن فیلترها به راحتی انجام میشود و قابل جدا شدن هستند.

در نحوه جدا کردن فیلتر از هود باید به یک سری نکات توجه کرد که معمولا در دفترچه راهنمای هود توضیحات مربوطه داده شده است.

محلول های قوی برای تمیز کردن فیلتر هود

محلول های پاک کننده های زیادی برای تمیزکردن فیلتر هود میباشد که در اینجا به چند مورد از آن ها که نتیجه بهتری را میدهند اشاره میکنیم :

  • تمیز کردن فیلتر هود با مواد شوینده ماشین ظرفشویی

برای اینکار ابتدا فیلترها را زیر آب خیس میکنیم. بهتر است زیر آب گرم بگیریم چون خود آب داغ باعث میشود مقداری چربی از بین برود. سپس فیلترها را داخل یه محفظه بزرگ یا یک ظرف قرار میدهیم. مواد شوینده ماشین ظرفشویی را به داخل آن میریزیم و به تمام قسمت های فیلتر هود میمالیم. اجازه میدهیم فیلترها به مدت یک ساعت در ظرف بمانند. میتوانیم به وسیله یک مسواک محلول را به فیلتر بمالیم تا چربی های بیشتری از بین برود. سپس روی فیلترها آب داغ میریزیم تا تمامی چربی ها از بین برود.

 

تمیز کردن فیلتر هود با مواد شوینده ماشین ظرفشویی

 

این روش نسبت به روش های دیگر به مدت زمان بیشتری نیاز دارد. به این صورت که باید درون یک کیسه آمونیاک ریخته و فیلترها را درون آن گذاشته و سپس به وسیله یک نخ کیسه را ببندیم و اجازه دهیم به مدل 6-7 ساعت بماند. بعد از گذشت این مدت فیلترها را از آن خارج میکنیم و به وسیله مایع شوینده و آب داغ سطح آن را پاک میکنیم .

مقاله پیشنهادی : نکاتی در مورد هود مخفی

  • تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه

تمیز کردن به وسیله سرکه نیز همانند روش های دیگر است. به این صورت که درون یک محفظه و ظرف بزرگ آب داغ میریزیم و سپس یک لیوان سرکه به آن اضافه میکنیم. فیلترها را در آن میگذاریم تا به مدت 15-20 دقیقه در آن بماند. سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد باعث جدا شدن چربی از فیلتر میشود. سپس به وسیله یک مسواک یا فرچه سطح فیلتر را تمیز میکنیم و اجازه میدهیم خشک شود تا مجددا فیلترها را بر روی هود نصب کنیم.

در روش آخر میتوانیم فیلترهای آلومینیومی قابل شستشو را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهیم. این روش را بهتر است هر یک ماه یکبار انجام دهیم تا دیگر دغدغه تمیز کردن فیلتر هود با مواد شوینده را نداشته باشیم.

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با سرکه

سخن پایانی

تمیز کردن فیلتر هود باعث میشود بهداشت محیط و آشپزخانه شما حفظ شود و همچنین عمر و عملکرد هود آشپزخانه شما بهتر شود اما سهل انگاری در انجام این کار موجب افزایش چربی و پخش شدن آن و همچنین پخش بوی بد در آشپزخانه میشود و عمر هود شما کم میشود و باید بعد از گذشت چند وقت مجدد هود آشپزخانه خود را تعویض کنید. پس بهتر است با صرف چند ساعت از زمان خود سلامتی و وضعیت اقتصادی خود را حفظ کنید.

3.5/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید