مقالات آموزشی

تفاوت مایکروویو و سولاردام

سولاردام چیست

تفاوت مایکروویو و سولاردام

هنوز خیلی از ما فرق مایکروویو و سولاردام را نمی‌دانیم و حتی فکر می‌کنیم هر دو یک وسیله هستند. سولاردم هم محصول دیگری است که چند سال است راه خود را به آشپزخانه‌های ما باز کرده است. چنانچه قصد خرید یکی از این سه وسیله برقی آشپزخانه را دارید، باید با تفاوت مایکروویو و سولاردم آشنا شوید.

در این مقاله، قصد داریم تا شما را با این دو محصول و کارکردشان آشنا کنیم که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید جای کدام وسیله در آشپزخانه‌ی شما خالی است. ادامه‌ی این مقاله، به شما فرق مایکروویو و سولاردم را می‌گوید پس آن را از دست ندهید.

مایکروویو چیست؟

حال که با نوع عملکرد و ویژگی های ماکروفر آشنا شدید، قصد داریم به بررسی نحوه عملکرد مایکروویو بپردازیم. به طور کلی مایکروویوها از لحاظ ظاهری شبیه به مایکروفر هستند و کارکردی شبیه به این دستگاه را دارند.

از مایکروویو نیز می توان برای پخت غذا و گرم کردن آن استفاده نمود. درون ماکروویوها قطعه ای به نام مگنترون وجود دارد که می تواند باعث ایجاد امواج گرمایی شود. این امواج به دیواره فلزی دستگاه برخورد نموده و سپس به مواد غذایی درون آن ساطع می گردد. این امواح می توانند مولکول های درون غذا را از بین برده و حالت خشک تری را به غذا خواهند داد.

تفاوت مایکروویو و سولاردام

سولاردام چیست؟

از دیگر لوازم برقی مربوط به پخت و پز غذا که دارای تکنولوژی پیشرفته تری می باشد، می توان به سولاردام اشاره کرد. این روزها برخی از برندهای خارجی نظیر الجی اقدام به تولید دستگاه هایی به نام سولاردم نموده اند که می توان گفت تلفیقی از امواج گرمایی نورانی و دستگاه مایکروویو می باشند.

سولاردم ها از المنت های نورانی برخوردار هستند که به هنگام شروع به کار دستگاه روشن می شوند. این امواج می توانند طی مدت زمانی کوتاه این امواج را به سمت غذا ساطع کنند. همچنین در بخش زیرین سولاردم ها نیز سیستم مگاهیتری تعبیه شده است که امواج گرمایشی را از قسمت زیرین به سمت غذا می تابانند. این عملیات موجب می شود که مواد غذایی به طور کامل گرم یا پخته شوند.

 

مقاله پیشنهادی : مزایا و معایب اجاق گاز رومیزی

 

کاربرد ماکروویو چیست ؟

خب بعد از آشنایی با مایکروفر ها به سراغ دستگاه های پیشرفته تری به نام مایکروویو می رویم . مایکروویو ها از نظر ظاهر شبیه به مایکوفر ها هستند و از آن برای گرم کردن انواع مواد غذایی استفاده می شود .

درون مایکروویو ها هم مگنترون ها وجود دارند که که امواج گرمای را به وجود می آورند و زمانی که این امواج با با دیواره فلزی برخورد می کنند و سپس بر روی ماده غذایی ساطع می گردند ، با توجه به تجربه استفاده برخی ، مایکروویو ها مولکول های درون مواد غذایی را از بین میبرند به همین منظور مواد غذایی که درون مایکروویو ها پخته می گردد حالت خشک تری دارند .

کاربرد سولاردام چیست ؟

خب حالا که با دستگاه های مایکروفر و مایکروویو آشنا شدید به سراغ اصلی ترین ترین مبحث این مقاله یعنی دستگاه سولاردام می روید . در حقیقت کارشناسان و طراحان برند ال جی با تفکر و خلاقیت دستگاه جدیدی به نام سولاردم ها را روانه بازار کردند که تلفیقی از دستگاه مایکروویو و امواج گرمایی نورانی هستند .

در حقیقت درون سولاردام ها المنت های نورانی وجود دارد که با روشن شدن دستگاه این المنت ها شروع به کار می کنند و در مدت زمان خیلی کم امواج نورانی خود را به سمت غذا می تابانند علاوه بر آن در قسمت زیرین محفظه سولاردم ها سیستم مگاهیتری وجود دارد که با استفاده از آن امواج گرمایشی نورانی را از قسمت پایین به سمت مواد غذایی می تابانند تا به این طریق قسمت زیرین مواد غذایی به خوبی پخته و گرم شود .

مایکروویو

تفاوت سولاردام با مایکروویو در چیست؟

آیا میدانید فرق سولاردام با مایکروفر در چیست؟ آیا تفاوت سولاردام و مایکروویو میدانید؟ در سولاردام‌ها نوع هیتر به شکلی تعبیه گردیده که امواج گرمایشی نورانی را از سمت پایین به مواد غذایی می تاباند و به این صورت می‌تواند غذا را از پایین هم گریل کند. محفظه پخت نیز در سولاردام بر خلاف دستگاه‌های متداول که به شکل چهارگوش است، به صورت مدور و استوانه‌ای ساخته شده تا امواج گرمایی را بهتر بر روی مواد غذایی منعکس کند.
بنابراین در مایکروویو علاوه بر امواج، از المنت‌های معمولی برای پخت و گریل استفاده می‌شود اما در سولاردام ترکیب امواج مایکروویو و امواج گرمایشی نور است که این عمل را به انجام می‌رساند. بنابراین تفاوت مایکروویو و سولاردام یا فرق مایکروفر با سولاردام را به این شکل میتوان بیان کرد.

مزایا و معایب سولاردام

تا به اینجا از مزایای سولاردام گفتیم و این که سولاردام چیست و چه کاربردی دارد که از محبوبیت خاصی برخودار است را بررسی کردیم. سولاردام این امکان را به شما می‌دهد که با رسیدن به یک روش جدیدی از پخت و پز، ضمن حفظ مواد مغذی درون غذا، طعم خوب غذا را نیز به همراه داشته باشید.

اما همواره مضرات امواج مایکروویو و سولاردام مورد بحث بوده است و این که این دستگاه چقدر بر روی سلامتی تاثیر دارد، همیشه عنوان شده است. در این باره باید بگوییم که امواج ماکروویو نسبت به امواجی مثل فرابنفش و فروسرخ و حتی بلوتوث، انرژی کمتری دارد بنابراین به خودی خود ضرر خاصی ندارد.

اما تجمع موج ممکن است گاها مشکلاتی را ایجاد بکند، به همین دلیل توصیه شده است که این دستگاه را در مکان‌های خفه‌ی آشپزخانه قرار ندهید. البته این برای زمانی است که بخواهید دفعات زیاد و مدت زمان زیادی از این دستگاه استفاده کنید. در کل می‌توانیم بگوییم ضرر‌های ماکروویو بیشتر چیزی نزدیک به شایعه است و حتی امواج وای فای می‌تواند تاثیر بیشتری بر روی شما داشته باشد.

سولاردام یا مایکروویو؟ کدام را بخریم؟

تا حدودی با کاربرد‌های سولاردم و ماکروویو آشنا شدید، اما حال شاید این سوال برایتان ایجاد شود که کدام یک را تهیه کنید که برای شما بهینه باشد. یا ارزش خرید سولاردام چیست ؟

با توجه به نکاتی که راجع به کارایی و سرعت پخت غذا راجع به سولاردام گفتیم، بهتر است با پرداخت مبلغی بیشتر، برای تهیه‌ی سولاردام اقدام کنید؛ زیرا :

  • توانایی بیشتر در سولاردم، باعث می‌شود غذا زودتر و با کیفیت بهتر طبخ شود.
  • شما با تهیه‌ی سولاردام، در حقیقت ماکروویو هم خواهید داشت.
  • غذا‌هایی که به شکل آب‌دار لذیذ هستند، مثل ماهی و مرغ و .. در ماکروویو خشک می‌شوند ولی در سولاردام به دلیل وجود المنت‌ها حرارتی، به شکل صحیح و آبدار پخته می‌شوند.
  • سولاردم هم توانایی پخت و هم توانایی گریل غذا از دو طرف را دارد.
امتیاز به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید