مقالات آموزشی

آموزش جرمگیری چدن اجاق گاز

آموزش جرمگیری چدن اجاق گاز

آموزش جرمگیری چدن اجاق گاز

کثیف شدن اجاق گاز و قسمت‌های چدنی آن یکی از مشکلات همیشگی زنان خانه دار بوده و آن‌ها مجبور هستند که هر چند وقت یک بار اقدام به تمیز کردن اجاق و یا چدن‌های گاز خود کنند. اجاق‌ها هیچوقت از شر لکه‌های روغن، چربی و ادویه‌ها در امان نیستند و همیشه بعد از سه یا چهار روز کثیف می‌شوند.

کثیف شدن اجاق گاز یکی از عواملی است که میل به آشپزی را کم می‌کند و غذایی که درست می‌شود هم با میل خورده نخواهد شد. برای جرمگیری چدن اجاق گاز روش‌های زیادی وجود دارد که ما در این مطلب آن‌ها را معرفی کرده و توضیحات کاملی نیز درباره آن‌ها ارائه خواهیم داد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره تمیز کردن چدن گاز بدست آورید.

در زمانی که فلز فولاد هنوز کشف نشده بود، این چدن بود که در اوایل عصر انقلاب صنعتی، در کارخانه‌ها استفاده می‌شد. فلز چدن برای استفاده در کارخانه‌ها مناسب نبود. استفاده از آن به دلیل تفکر اشتباهی بود که درباره چدن داشتند و فکر می‌کردند که این فلز ضد آتش است و چون زیر فشار ابزار آلات سنگین مقاوم بود، در کارخانه‌ها استفاده می‌شد. چدن در ساخت راه آهن نیز استفاده شده بود که اغلب نتایج وحشتناکی داشت. فلز چدن در ساخت پل، لوله، ماشین آلات، درپوش چاه‌های خیابان و کارخانه‌ها تا زمان جایگزین شدن فولاد استفاده می‌شد.

چدن‌ها به طور کلی 6 نوع هستند که عبارتند از

  • چدن سفید
  • چدن مالیبل
  • چدن گرافیت فشرده
  • چدن خاکستری
  • چدن داکتیل، چدن نودولار یا چدن گرافیت کروی

جرمگیری چدن اجاق گاز

هر کدام از این چدن‌ها ویژگی خاصی دارد که ما در زندگی روزمره خود به آن‌ها برخورد می‌کنیم و به سادگی از کنار آن‌ها رد می‌شویم. چدن‌ها برای مقاومت در مقابل آتش نیاز به ترکیب شدن با یک فلز دیگر دارد. فلزهایی مثل آهن، فولاد و کربن می‌توانند با چدن ترکیب شده و یک آلیاژ مقاوم به حرارت تولید کنند. مقاومت به حرارت بالای چدن در کنار انتقال حرارتی مناسب آن باعث می‌شود که در کاربردهایی مثل اجاق گاز این آلیاژ آهنی استفاده شود.

هر چند وقت یکبار باید اجاق گاز را تمیز کنیم؟

بهترین راه برای نگهداری از اجاق گاز شستشوی آن پس از هر بار استفاده است. اگر همیشه در فواصل زمانی کوتاهی چربی را از روی اجاق پاک می کنید، به این معنی است که کثیفی سطح چرب و پوسته پوسته میله های چدنی یا شعله گاز به اندازه کافی عمیق نیست که پاک نشود، اما تمیز کردن با پارچه کافی است. هر چه فواصل جرمگیری چدن اجاق گاز کمتر باشد، کار کمتری برای تمیز کردن آن خواهید داشت. هرچه این فواصل طولانی تر باشد، حذف چربی و جرمگیری چدن اجاق گاز دشوارتر و زمان برتر باشد.

 

مقاله پیشنهادی : بهترین روش شستشوی فر

 

آموزش جرمگیری چدن اجاق گاز

هر راهی که برای تمیز کردن اجاق گاز خود انتخاب کنید، قبل از جرمگیری چدن اجاق گاز، باید سطح گاز را برای تمیز کردن آماده کنید. یکسری نکات نیز وجود دارد که قبل از جرمگیری چدن اجاق گاز باید رعایت شوند:

  1. استفاده از سرکه برای شستشوی چدن گاز
  2. استفاده از جوش شیرین برای شستشوی چدن گاز
  3. مصرف آب جوش در فرآیند شستشو
  4. استفاده از پاک کننده های صنعتی
  5. آبلیمو شستشو دهنده طبیعی
  6. استفاده از صابون و مایع ظرفشویی برای شستشوی چدن گاز
  7. استفاده از نوشابه برای شستشوی چدن گاز
  8. امونیاک برای چدن گاز
  9. تمیز کردن چدن گاز با لوله بازکن
  10. شستن چدن گاز با جرم گیر
  11. وایتکس برای چدن گاز

جرمگیری چدن اجاق گاز - فروشگاه اینترنتی کالامبیا

1: پاک کردن روزانه چدن ها : این روش بیشتر برای پاکسازی روزانه و در مورد چربی های سبک و کم حجم کاربرد دارد.

  1. سرکه را روی سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق گاز اسپری کنید.
  2. اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه باقی بماند.
  3. با استفاده از یک پارچه تمییز سطح گاز را پاک کنید.

گاز شما براق تر و تمییز تر شده است. فقط به یاد داشته باشید، این روش به عنوان تعمیر و نگهداری مداوم موثر است و باعث کاهش چربی های شعله های گاز قبل از پخت و پز می شود

2 : جرمگیری چدن اجاق گاز با آمونیاک :  را در طشت بزرگی حاوی آب قرار دهید به طوری  که آب روی آن را کاملا بپوشاند. حالا به آب، یک چهارم پیمانه آمونیاک اضافه کنید و بگذارید حداقل ۳ساعت خیس در این محلول خیس بخورند. سپس آن ها را از آب دربیاورید و با آب ولرم کفی حسابی بشویید. سپس با آب ولرم آبکشی و خشک کنید و دوباره روی گاز قرار دهید. برای تمیز کردن گازبهتر است که مواد شیمیای و گاز پاک کن استفاده نشود.

3 : جرمگیری چدن اجاق گاز با جوش شیرین : این روش برای لکه ها و چربی ها بهتر عمل خواهد کرد و به نسبت استفاده از امونیاک کم خطر تر میباشد

  1. ابتدا تمام قطعات چدنی را ابا استفاده از آب ولرم و مایع ظرفشویی بشویید تا لایه سطحی چربی پاک شود.
  2. محلول غلیظی از آب و جوش شیرین تهیه کنید.
  3. تمام سر شعله ها و قطعات چدنی اجاق را داخل محلول به مدت 20 دقیقه قرار دهید.
  4. با استفاده از اسفنج نرم بقایای چربی را پاک کنید و با آب ولرم شست و شو دهید

تمیز کردن تمام قسمت های گاز؛ شاید بهترین پیشنهاد این باشد که حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید. همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

برای جرمگیری چدن اجاق گاز اگر گاز شما خیلی چرب و کثیف نیست؛ می‌توانید لز یک اسکاچ و مخلوط برابر سرکه، مایع ظرف شویی و آب گرم استفاده  کنید. با این محلول در عرض چند دقیقه آن را برق بیندازید و شیشه، چدن میله های اجاق گاز و تمام قسمت های آن را تمیز کنید.

بعد با یک دستمال خیس سطح گاز را پاک کنید. بعد ازجرم گیری میله های اهنی اجاق گاز و میله ها و شعله های گاز را آب بکشید.

امتیاز به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید