مقالات آموزشی

بهترین روش شستشوی فر

بهترین روش شستشوی فر

بهترین روش شستشوی فر

بهترین روش شستشوی فر توکار آشپزخانه نظافت ابزارهای آشپزخانه یکی از کارهای روزمره بانوان خانه دار است. اما تمیز کردن و نظافت هر یک از این ابزار اصول و راهکارهای  خاص خود را دارد که آگاهی از آنها ضمن اینکه تمیز کاری را برای شما آسان ترمی کند آسیب های ناشی از استفاده از شوینده ها و وسایل نامناسب برای نظافت  این ابزاررا نیز کاهش می دهد.

در این مقاله آموزنده ما اصول تمیز کردن و بهترین روش شستشوی فر توکار را برای شما به اشتراک گذاشته ایم با ما همراه باشید. امیدواریم برای شما نیز مفید واقع شود.

بهتر است قبل از شروع به نظافت اطلاعاتی درباره فر توکار  خود بدست آورید زیرا ممکن است روش خاصی برای تمیز کردن آن وجود داشته باشد به عنوان مثال سه مدل فر توکار وجود دارد:

فرتوکار معمولی : این مدل از فرها نه لایه محافظ دارند و نه از حالت تمیز کننده خودکار برخوردار هستند و می بایست به صورت کاملا معمولی و دستی مورد نظافت قرار بگیرند.

فرتوکار دارای حالت تمیز کننده  – self clean : این مدل ازفرها دارای ویژگی هستند که با بالا رفتن دما داخل آن چربی ها و مواد اضافه باقی مانده در دستگاه از بین می روند. البته در این حالت مصرف برق فر بالا میرود

فرتوکار دارای لایه محافظ  – Easy TO Clean: این مدل از فرها دارای لایه محافظی هستند که به هنگام پختن غذا مواد چربی و اضافی غذا را به صورت مداوم می سوزانند.

فر

بهترین روش شستشوی فر اجاق گاز کدام است؟

برای پیدا کردن ببهترین روش شستشوی فر اجاق گاز لازم نیست راه دوری بروید. تمام موادی که برای از بین بردن چربی فر لازم دارید؛ در آشپزخانه‌تان موجود است. پس دست به کار بشوید و محلول جادویی خودتان را بسازید. تقریبا در پایه‌ی همه‌ی خمیرهای تمیز کننده‌ی فر جوش شیرین حرف اول را می‌زند.

راحت‌ترین خمیری  که می‌توانید به سراغش بروید؛ مخلوط جوش شیرین و آب است، برای آماده کردن این خمیر کافی است سه قاشق جوش شیرین(می‌توانید از بگینک پودر استفاده کنید) را با آب مخلوط کنید.

مایع تمیزکننده‌ی خانگی بعدی‌ای که خوب است به سراغش بروید از ترکیب یک قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و یک و نیم قاشق چایخوری مایع سفید کننده(مطمئن شوید که سطح داخلی فر به این مایع حساس نیست) به همراه آب، درست می‌شود.

بهترین روش شستشوی فر پاک‌کننده‌های خانگی و مخلوط آمونیاک و جوش شیرین است. کمی آمونیاک را با سه قاشق جوش شیرین و سه قطره مایع ظرفشویی ترکیب کنید و بعد خمیر را روی سطح داخلی پخش کنید.

 

مقاله پیشنهادی : فن کانوکشن در فر چیست؟

 

آموزش گام به گام بهترین روش شستشوی فر

مرحله اول

قبل از هر چیز تمامی وسایل و متصل کننده های قابل جابجایی را از فر توکار خارج کرده و فر را کاملا خالی می کنیم. اطمینان حاصل نمایید که فر به برق وصل نیست.

مرحله دوم

در یک کاسه کوچک به اندازه 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 6 قاشق غذاخوری آب را اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا به صورت خمیری در آید و البته خمیری به صورت رقیق.

مرحله سوم

ابر یا اسفنج را از طریق محلول ساخته شده آغشته کنید و همه سطوح شیشه ای، سینی فر، محفظه داخلی فر، گریل و… را به آن آغشته نمایید.

در این مرحله برای سالم نگه داشتن دست خود از دستکش پلاستیکی استفاده نمایید.

مرحله چهارم

یک ظرف مخصوص فر را در درون محفظه فر قرار داده و فر را تا دمای 100 درجه سانتیگراد به مدت 45 دقیقه گرم نگه دارید تا بخار آب داخل محفظه را پر کند.

مرحله پنجم

بعد از خنک شدن فضای داخلی فر ظرف را از فر خارج کرده و با پارچه لایه های چربی را از سطح فر تمیز کنید.

شما می توانید در مرحله آخر نیز با اسپری آب فضای داخلی فر را مجددا تمیز و پاک نمایید.

 

تمیز کردن درب شیشه ای فر

درب فر

برای تمیز کردن درب شیشه ای فر می توانید از محلول آب و سرکه استفاده نمایید. و با استفاده از اسفنج سطح آن را تمیز کنید با یک دستمال خشک نمایید و سپس مانند شیشه ی معمولی با استفاده از روزنامه و شیشه شوی های صنعتی سطح آن را برق بیاندازید.

حالا فر شما به طور کامل تمیز و درخشان شده است. برای تمیز کردن ساده آن می توانید در هنگام پخت غذا از کاغذهای روغنی در سینی فر خود استفاده کنید و مانع از پخش شدن آلودگی در سطح داخلی فر خود شوید.

از بین بردن بوی بد داخل فر توکار

در ابتدا تمامی بست های محافظ را بردارید و با استفاده از محلول آب و صابون و یک دستمال مرطوب قفسه ها و تمام سطوح را تمیز کنید

بعد از آن که تمامی سطوح داخلی فرتوکار تمیز شدند، می توانید  فر را روشن کنید. فر را تا دمای 250 درجه بالا ببرید و به مدت نیم ساعت صبر کنید .

برای خارج شدن بوی ناخوشایندی که احساس میشود در و پنجره های را باز بکذارید و هود آشپزخانه را نیز روشن نمایید.  اگر بعد از انجام این کار همچنان بو وجود داشت دوباره همین مراحل را طی کنید تا زمانی که بویی احساس نکنید.

می توانید فر را با سفید کننده تمیز کنید ؟

بله، اما ما بهترین روش شستشوی فر نیست و ما اصلا توصیه نمی کنیم؛ هدف کلی استفاده از سفید کننده به عنوان داروی ضد عفونی کننده، مانند کشتن باکتری ها یا کپک، یا از بین بردن رنگ و یا افزایش کارایی مواد شوینده خاص است.

برای تمیز کردن یک فر، بهتر است از یک محلول استفاده کنید که به طور خاص برای کاهش چربی و مواد غذایی سخت شده ، مانند یک پاک کننده فر تجاری یا مخلوط درست شده از جوش شیرین و سرکه که در بالا توضیح داده شد ، طراحی شده است.

اگر تصمیم می گیرید که فر را با سفید کننده تمیز کنید، تنها از مقدار کمی استفاده کنید و آن را با حداقل با یک چهارم لیوان آب رقیق کنید. سپس، قبل از استفاده از هر نوع حرارت در فر گاز را به طور کامل تمیز کنید.

مهم است توجه داشته باشید :سفید کننده خانگی ( هیدروکسید سدیم ) به لحاظ فنی خورنده و یا سمی محسوب نمی شود، حتی اگر بلعیده شود ، اما در معرض سفید کننده بودن می تواند باعث ناراحتی در چشم ها، دهان، ریه ها و پوست شود. هم چنین باید به دنبال نکات ایمنی سفید کننده استاندارد باشید که در هر زمان برای کار با سفید کننده استفاده می کنید:در یک منطقه با تهویه خوب بمانید و از چشم ها و پوست محافظت کنید.

برق انداخن

در آخر ما تلاش کردیم بهترین روش شستشوی فر را به شما آموزش دهیم ولی این که این روزها که همه‌ی ما سرمان از شلوغ هم شلوغتر است؛ دیگر حتی بهترین روش شستشوی فر اجاق گاز هم کافی نیست و شاید هیچ یک از ما وقت نداشته‌باشیم با انواع و اقسام مواد شیمیایی به جان فر اجاق گاز بیفتیم. البته چربی‌ها هم از این خستگی ما نهایت سواستفاده را می‌کنند و به تفریحاتشان روی سطوح فر ادامه می‌دهند.

این تفریح چربی‌ها به لطف شستشوی خودکار فر اجاق گاز اسنوا خیلی زود تمام می‌شود. کافی است یک ظرف را پر از آب گرم کنید. بعد از آن دیگر می‌توانید از بین بردن چربی فر را به لعاب آسان پاک شو فر اسنوا و شستشوی خودکار بسپارید.(برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید از مخلوط آب و آمونیاک استفاده کنید.)

در شستشوی خودکار فر بخار آب و گرمای فر فضای داخلی فر را تمیز و ضد عفونی می‌کنند و دیگر لازم نیست برای از بین چربی فر زحمت زیادی بکشید.

البته خوب است که در پایان به سطح خارجی درب شیشه‌ای فر هم نگاهی بیندازید و اگر لازم بود آن را جدا کنید و بعد از نظافت، از آشپزی با یک اجاق گاز و فر تمیز لذت ببرید.

امتیاز به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید