مقالات آموزشی

راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله

اجاق گاز چند شعله

راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله

انتخاب اجاق گاز چند شعله برای آشپزخانه از میان مدل‌های مختلف و متنوع کار راحتی نیست. اگر قصد خرید یک اجاق گاز مناسب و باکیفیت را دارید، باید ملاک‌های خاصی را درنظر بگیرید. این ملاک‌ها به عنوان یک راهنمای انتخاب اجاق گاز چند شعله کار شما را راحت می‌کند.

اگر قبل از انتخاب یا خرید یک اجاق گاز چند شعله ملاک‌های مهم و موثر در انتخاب را بدانید، خرید بهتری خواهید کرد. رضایت شما از خرید اجاق و بهره‌مندی از دوام و کیفیت آن ارزش دقت و مطالعه قبل از خرید را دارد.

اجاق گاز چند شعله

ویژگی های اجاق گاز چند شعله

اجاق گاز چند شعله مثل تمام وسایل دیگر آشپزخانه نقش مهمی در فراهم کردن رفاه حال عضای خانواده دارد. ویژگی‌های یک اجاق گاز چند شعله مناسب برای آشپزخانه تا حد زیادی به ملاک‌های شخصی خود شما بستگی دارد.

این ویژگی‌های را در حالت کلی می‌توان به دو بخش فنی و ظاهری تقسیم کرد. از جمله ویژگی‌های فنی و کیفی یک اجاق گاز چند شعله می‌توان به تعداد شعله‌ها، کیفیت قطعات، انرژی مصرفی آن، بخش‌ها و برنامه‌های پخت‌وپز و سیستم ایمنی آن اشاره کرد. ویژگی‌های ظاهری اجاق گازهای چند شعله به این شکل هستند:

  • تعداد شعله ها
  • جنس بدنه و رویه
  • شبکه یا صفحه شعله
  • ابعاد و اندازه

تعداد شعله‌ها در اجاق گاز چند شعله متفاوت است. این تعداد بین 2 تا 6 شعله متغیر است. تعداد شعله‌ها به مدل و ابعاد اجاق بستگی دارد. جنس بدنه معمولا در اکثر اجاق‌ها از شیشه، استیل، سرامیک و یا ترکیبی از اینها است.

معمولا بیشتر مدل‌های اجاق چند شعله دارای شبکه چدنی برای روی شعله‌ها هستند. با این حال، برخی از مدل‌ها فاقد شعله و شبکه برجسته هستند و به صفحه‌ای و تخت با شعله‌های المنتی هستند. ابعاد و اندازه اجاق هم به تعداد شعله‌ها و همچنین مبله بودن آن بستگی دارد.

انواع مدل های مختلف اجاق چند شعله

اجاق گاز چند شعله در انواع مدل‌های مختلف و با کابردهای متفاوت طراحی می‌شوند. هر مدل از این نوع اجاق گازها دارای کارایی و امکانات خاصی است. یکی از نکات راهنمای انتخاب یک اجاق گاز مدل آن است. مدل‌های مختلف را می‌توان بر حسب معیارهای متفاوتی تقسیم‌بندی کرد. ولی اگر ابعاد و اندازه و امکانات اجاق گاز را ملاک تقسیم‌بندی قرار بدهیم، مدل‌های مختلف اجاق گاز چند شعله به این صورت هستند:

  • اجاق گاز چند شعله صفحه ای
  • اجاق چند شعله رومیزی
  • اجاق گاز مبله فردار
  • اجاق چند شعله مبله طرح فر

هر کدام از این مدل‌ها برای رفع نیازها و شرایط خاصی مناسب هستند. مدل اجاق گاز صفحه‌ای ابعاد متوسطی دارد و قابل تعبیه در سطح کابینت و توکار است. اجاق رومیزی هم قابلیت جابجایی دارد و جای زیادی را اشغال نمی‌کند.

اجاق مبله طرح فر دارای کمدی به جای محفظه فر است که برای نگهداری غذا و وسایل مناسب است. اجاق مبله فردار یکی از بهترین و کامل‌ترین مدل‌هاست که دارای امکانات زیادی از جمله فر و جوجه گردان است. این مدل ابعاد بزرگی دارد و فضای زیادی را در آشپزخانه اشغال می‌کند.

اجاق گاز

عوامل مهم اولیه برای خرید اجاق گاز

به‌طورکلی، اجاق گاز باید با نیازهای شما برای پخت‌وپز متناسب باشد. خواه یک آشپز حرفه‌ای هستید یا مبتدی، تنها زندگی می‌کنید یا در خانواده‌ای پرجمعیت، نوع اجاق گاز انتخابی شما پاسخگوی انتظارات‌تان باشد. برای این منظور باید ویژگی‌های زیر را مدّنظر داشته باشید:

۱. نوع اجاق گاز

اجاق گاز بسته به سیستم اشتعالی که در آن تعبیه شده است، می‌تواند از نوع پیلوت‌دار سنتی باشد یا از نوع الکتریکی پیشرفته. نوع پیلوت‌دار جریان ثابتی از گاز را فراهم می‌کند تا شعله را روشن نگه دارد و به این ترتیب بیش‌ازحدِ نیاز انرژی مصرف می‌کند. اما نوع الکتریکی آن از جریان الکتریکی استفاده می‌کند که در ابتدای چرخه گرمایی روشن می‌شود و دیگر نیازی به جریان مداوم ندارد، بنابراین میزان مصرف انرژی آن کمتر است.

 

مقاله پیشنهادی : ترمو گارد هود چیست ؟

 

۲. اندازه اجاق گاز

اندازه اجاق گازی که می‌خواهید بخرید تا حد زیادی به اندازه آشپزخانه، میزان پخت‌پز روزانه و نیز تعداد افراد خانواده‌تان بستگی دارد.

اگر فضای آشپزخانه‌تان کوچک است و می‌خواهید به شکل بهینه از فضای آشپزخانه استفاده کنید، اجاق گازهای توکار صفحه‌ای فضای کمتری را نسبت به اجاق گازهای ایستاده (مبله) اشغال می‌کنند. این نوع اجاق گازها به فضای آشپرخانه‌تان ظاهر مدرن‌تری خواهند داد.

بااین‌حال توجه داشته باشید این اجاق گازها فر ندارند و اگر به شیرینی‌پزی و پختن کیک‌های خوشمزه علاقه دارید، باید فر یا تُستر را جداگانه خریداری کنید.

اگر تعداد افراد خانواده‌تان کم است، اجاق گاز با تعداد شعله‌های کمتر مناسب‌تر است. به‌عنوان مثال در خانواده ۳ یا ۴ نفره اجاق گاز دو شعله پاسخگوی نیازهای خانواده است و فضای کمتری را هم اشغال می‌کند. (البته اگر مدام مهمان ندارید.)

اجاق گازهای رومیزی هم برای آشپزخانه‌های کوچک گزینه مناسبی هستند، اما معمولا از همه مدل‌های دیگر گران‌ترند.

در صورتی‌که می‌خواهید حتما از اجاق گاز مبله استفاده کنید، فضای آشپزخانه را اندازه بگیرید. اگر قرار است بین دو کابینت قرار بگیرد باید به دقت اندازه‌گیری را انجام بدهید. به‌طور معمول اندازه اجاق گازهای ایستاده حدود ۳۰ اینچ یا ۷۵ سانتی‌متر است، اما مدل‌های باریک‌تر و عریض‌تر از آن هم وجود دارد.

۳. توان حرارتی اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز به توان حرارتی آن توجه کنید. توان حرارتی اجاق گاز  میزان گرمایی است که از شعله‌ها خارج می‌شود و واحد اندازه‌گیری استاندارد آن بی‌تی‌یو بر ساعت است. (بی‌تی‌یو به معنای واحد حرارتی بریتانیا به ازای هر ساعت است و به‌شکل BTU/hr نوشته می‌شود). در ایران این توان حرارتی بر اساس کیلووات در نظر گرفته می‌شود. خروجی حرارت شعله‌ها در اجاق گازهای استاندارد به ازای هر ساعت از ۵۰۰۰ تا ۱۲,۵۰۰ BTU (معادل ۱,۴ کیلووات تا ۳,۶ کیلووات) متغیر است.

معمولا ایده‌آل‌ترین توان حرارتی برای هر شعله در اجاق گازهای خانگی ۲,۰۵ کیلووات (معادل  ۷۰۰۰ BTU) است. توان حرارتی بالاتر از این مقدار، بیشتر برای رستوران‌ها مناسب است. بااین‌حال، معمولا اجاق گازها دارای شعله‌هایی با توان حرارتی یکسان نیستند و توان بعضی شعله‌ها از ۰,۸۷تا ۱,۴ کیلووات (معادل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ BTU) است.

بعضی اجاق گازها یک شعله بسیار قوی‌تر با حدود ۳,۵ کیلووات دارند. البته لزوما این‌طور نیست که هرچه توان حرارتی اجاق گاز بالاتر باشد، اجاق گاز بهتر است. توان حرارتی بالاتر گرمای بیشتری به غذا می‌رساند و بنابراین مدت زمان پخت غذا کاهش می‌یابد، اما کنترل گرما هم در این شعله‌ها دشوارتر است؛ زیرا معمولا این شعله‌ها را نمی‌توان به اندازه کافی کم یا به اندازه دلخواه تنظیم کرد.

چند شعله

بهترین مارک اجاق گاز چند شعله ایرانی

اگر به دنبال اجاق گاز ایرانی رومیزی و توکار هستید، طبق تحقیقات ما در حال حال حاضر مارک‌های اخوان، استیل البرز، داتیس، بیمکث و اسنوا جز بهترین مارک‌های اجاق گاز ایرانی و مدل رومیزی هستند.

اما اگر به دنبال اجاق گاز مبله و فردار ایرانی هستید، می‌توان گفت اجاق گاز اسنوا، رز گاز، سینجر گاز نیز از جمله بهترین مارک اجاق گاز فردار ایرانی هستند.

نکته قابل توجه این است که اگر چه ممکن است از نظر کیفیت ساخت، اجاق گاز های خارجی برتر از اجاق گازهای ایرانی با اجاق گاز های ایرانی با توجه به اینکه برند داخلی هستند و عمدتا قطعات آن ها ساخت داخل کشور است و دارای خدمات پس از فروش بوده و در نتیجه نگرانی بابت خراب شدن و تعویض و پیدا کردن قطعات وجود ندارد.

راهنمای خرید اجاق گاز چند شعله، بهترین مارک اجاق گاز خارجی

اگر تمایل دارید که حتما اجاق گاز خارجی بخرید و به دنبال بهترین مارک اجاق گاز خارجی می‌گردید، می‌توان گفت اجاق گازهای بوش، هاردستون، برتینو، مجیک، آریستون و سینجر جز بهترین مارک‌های اجاق گاز فردار خارجی و اجاق گاز های صفحه ای خارجی هستند.

کلام پایانی

در صورتیکه اجاق گاز قدیمی شما از کار افتاده و دچار مشکل شده است و این امر سبب شده که به فکر خرید اجاق گاز جدید باشید، بهتر است این نکته را درنظر داشته باشید که در حال حاضر قیمت اجاق گاز چند شعله موجود در بازار نسبتا بالا بوده و لذا اگر اجاق شما قابلیت تعمیر شدن و درست شدن را دارد، لازم نیست هزینه بالایی برای خرید یک دستگاه جدید کنید.

امتیاز به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید