مقالات آموزشی

فر برقی یا فر گازی کدوم بهتره ؟

فر برقی

فر برقی یا فر گازی کدوم بهتره ؟

فر ها برقی یا گازی در کنار هود آشپزخانه یکی از پر کاربرد ترین وسایل در آشپژخانه می باشند.در گذشته همه به رستوران میرفتیم برای خوردن غذایی لذیذ ولی با وجود فر شما در زمان مدت کوتاهی میتوانید یک غذای لذیذ را برای خودتون بخرید.

ولی با اینکه شباهت های زیادی بین فر برقی و گازی وجود دارد ولی مردم در این سوال هستند که فر گازی را خریداری کنند و یا فر برقی خرید نمایند.

از آنجایی که این سوال برای تمام خریداران فر در هنگام خرید پیش می آید در ادامه این مطلب تمام تفاوت های آنها را از نظر گرما و کاربردی و راحت بودن آن بررسی میکنیم.پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

oven

فر برقی و فر گازی از چه نظر با هم متفاوت هستند

آشکارترین تفاوت آنها نوع سوخت مصرفی آنها است که مورد استفاده برای پخت غذا قرار میگیرد.

بعضی از افراد معتقد هستند که فر های برقی غذا خشک میکند و با این هم مخالفتی نیست ولی نمیتوان قضیه را یک طرفه نشان داد بنابراین با تعریف و بیان مزیا و معایب هر کدام با آنها آشنا می شویم تا یک خرید خوب را به همراه داشته باشیم.

فر گازی چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

فر توکار وسیله ای است که بزای روشن شدن و پخت غذا نیاز به گاز و شعله دارد.در برخی از فر ها این شعله ها در پایین قرار دارد و در برخی دیگر علاوه بر شعله های پایینی شعله هایی در کناره ها وجود دارد که به گریل گازی معروف است و برای گریل کردن غذا می باشد و اینکه فراموش نکنید که این نوع فر به لوله کشی گاز نیاز دارد.

اما نگران نباشید بیاید کمی راجع به ویژگی های آن نیز برایتان بگوییم.

در فر های گازی پخت غذا سریع تر می باشد و حرارتی که به غذا برخورد میکند بیشتر است.

اما هنگام روشن بودن شعله های فر از آنها گاز هایی متصاعد می شود و به اندکی رطوبت در هوا آزاد می شود که باعث آبدار شدن غذا می شود و همچنین میتوان غذا ها را با فر گازی کبابی کرد و دسترسی به پخت لازانیا و کیک را به شما میدهد.

gas oven

آنچه در مورد فر های برقی می دانیم

در مقابل فر های گازی فر های برقی هستند که با المنت و سیم پیچ ها کار میکنند و جرارت تولید میکنند.در فر های برقی المنت ها در قسمت پایین فر قرار دارد ماننده فر گازی اما فر های برقی مدت زمان طولانی را نیاز دارد تا حرارت لازم را به غذا دهد.و همینطور گرما به صورت تابشی به تمام طرف غذا می تابد.

دومین المنت در قسمت بالایی فر قرار دارد.اگر فر مجهز به فن کانوکشن باشد المنت های دیگر در داخل و پشت فر می باشد. همانطور که میدانید فن کانوکشن برای پخش کننده دما در کل فضای داخلی فر می باشد.

نتیجه گیری این مطلب میتوان گفت که فر برقی در مدت زمان طولانی تری نسبت به فر گازی غذا را آماده می کند به همین دلیل فر گازی متناسب با پخت کیک ها و کبابی کردن غذا می باشد و فر های برقز مناسب با پختن ساندویچ و نظیر آن می باشد.

مقایسه عملکرد پخت فر برقی و گازی چه چیز هایی اهمیت دارند؟

در ادامه با استفاده از فاکتور های زیر فاوت هایی که بین فر گازی و برقی وجود دارد را معلوم میکند.با داشتن این اطلاعات هنگام خرید شما را با چالش های کمتری مواجه میکند.

بررسی تفاوت فر برقی و گازی از نظر دما

اولین چیزی که در تفاوت های فر برقی و گازی برای ما ارزش دارد تفاوت آنها در دما می باشد.همان طور که پیش تر گفتیم فر های گازی به حرارت مناسب خود برای پخت غذا زود تر از فر برقی انجام می شود و با استفاده از شعله پخش کن ها میتوان دمای آن را تغییر داد.

اما از طرف دیگر فر به محض خاموش کردن ، فر سرد خواهد شد و این با ًع سرد ماندن قسمتی از غذا می شود و برای جلوگیری باید از فن استفاده شود.
اما اگر فر شما دارای فن نباشد می بایست به صورت دستی غذا را در فر بچرخانید تا غذا به صورت یکنواخت پخت
شود.توجه داشته باشید که قسمت پایینی غذا زود تر از قسمت بالایی غذا گرم می شود.
و در مقابل فر برقی زمان بیشتری را نیاز دارد برای سرد کردن.به همین دلیل است که غذا در حالت خاموشی فر هم گرم میماند.از طرفی اگر فر برقی به حرارت مورد نیاز برسد گرمای بیشتری را میتواند حفظ کند.

oven tempreture

روش پخت

در فر های گازی در هنگام پخت غذا مقدار کمی گرمای مرطوب خارج میکند و این باعث آبدار شدن غذا می شود.بنابراین برای غذا هایی که سریع تر خشک میکنند بسیار مناسب است و برای پخت پیتزا ،گوشت و سبزیجات مناسب می باشد.

اما برای ترد کردن کلوچه فر برقی مناسب تر است زیرا فر برقی گرمایی خشک تولید میکند و فر گازی قادر به تولید آن نمی باشد.

اگر میخواهید لازانیایی لذیذ را میل کنید انتخاب شما باید فر برقی باشد و این هم به دلیل خشک بودن گرمای فر برقی می باشد و همینطور برای کباب کردن غذا فر برقی به کار می آید زیرا گرمای خشک بافت برشته ای را به غذا میدهد.

اما برای کباب کردن غذا در فر گازی مواد غذایی خود باید به این ور و آن ور چرخاند تا پختی یکنواخت داشته باشد.

4/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید